lördag 31 januari 2009

Listor

Blev nyss jättearg på min bror för att han är en list-fanatiker. Det verkar vara det bästa han vet. Att lista saker.
Bästa artisterna, bästa låtarna, bästa filmerna osv i all oändlighet. Visst, han kan få roa sig med det, men när han pressar mig på att säga bästa svenska låten, bästa egelska låten gjord av en svensk artist så orkar jag verkligen inte. Jag är som schizofreni upptagen till hundra personlighetsklyvningar till. Ena dagen lyssnar jag på Broder Daniel, andra dagen på Bruce, tredje på Håkan Hellström för att sedan dunka Slagsmålsklubben och tycka att allt är oförskämt bra. Ena dagen är en låt bäst, för att andra dagen bytas ut. Ibland är Star wars bäst och dagen efter Forrest Gump. Ibland är Aragorn snyggast i världen och nästa dag är det James Dean. Jag får inte ihop det.

Bruce är bäst. Det kan jag hålla med om. Men lista alla andra. Det går bara inte. Jag får ont i magen av att tänka på det. Men då berättade mamma om att hennes kompis bror, har gjort en riktigt bra lista. En lista över alla personer han retar sig på.
Och sådana listor, gillar jag.

"Everyday of my life I'm forced to add another name to the list of people who pisses me off"

Inga kommentarer: