torsdag 15 januari 2009

FRA

Jag.
Jag ska stå och tala i riksdagen.
Fullsatt. Direktsänt i TV dessutom.
Jag.
Och jag ska förespråka för FRA. Jag tillhör minoriteten genom det.
Jag behöver all hjälp jag kan få.

Jag menar att har man inget olagligt för sig, så har man inget att dölja.
Vem som helst kan se något du skriver på internet. Även om du är anonym. Du kan leta upp datorn som medelandet skickats från. Och allt du skriver på msn, det går genom USA. Gud vet vad som händer där emellan. Ingenting, tror jag. Ingen skulle vilja lyssna på allas skvaller om vem som gjorde bort sig på den festen och vem som hade flötigt hår i skolan idag. Det intresserar inte FRA. Och var ifrån skulle man få alla pengar till att kolla igenom all trafik över både nätet och telefon? De finns inte. FRA intresserar sig inte i privatpersoners problem. FRA skulle granska misstänkt terrorverksamhet. Inte vad du skriver till din pojkvän över msn eller vad det står i dina sms. Såvida du inte regelbundet smsar, ringer eller mailar till någon terroristorganisations högkvarter i Mellanöstern eller whatever. Då kanske de skulle granska vad som försigår. Och vafan du har för dig egentligen.

Så jag tycker: Eftersom att inget i ditt liv skulle intressera FRA (såvida du inte säljer landshemligheter till Ryssland) så kan de få försöka stoppa terrordåd genom att hindra dem innan de har inträffat. I de flesta fall behövs hjälp inifrån för att kunna göra en attack. Och visst, Sverige kanske inte är så speciellt utsatt i dagens läge. Men man vet aldrig vad någon är kapabel till. En liten karikatyr från Danmark tex. skapade stora rubriker och otroligt mycket vrede bland många muslimer. Kan en teckning väcka så mycket ilska så kanske man ska passa sig ändå. Mellanmjölks-Sverige kan nog också leva farligt.

FRA kommer alltså granska misstänkta samtal mellan misstänkta parter.
Stör det dig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, jaaaaa! klart att vi ska!

Anonym sa...

jag håller med dig gmyn!